torsdag 3 mars 2011

Provkonstruktion, vilken huvudvärk.

Imorgon ska mina elever ha prov. Något som de bävar för, och jag tror jag bävat för det lika mycket som dem. Om inte mer. För nu var jag ju tvungen att konstruera mitt livs första riktiga prov. Varför lärde vi oss inte det på lärarutbildningen?

Jag har faktiskt grämt mig över detta, vilket resulterade i att jag spenderat hela kvällen framför datorn och böcker och inför-provet-häften och varken vetat ut eller in. Jag är rädd att jag gjort det för lätt, men tänk om jag gjort det för svårt? Tänk om det bara tar tio minuter för dem att skriva provet? Tänk om det tar mer än en hel lektion?

Detta låter nog ganska löjligt för lärare som läser detta, och kanske för andra också. Men jag är faktiskt, på riktigt, lite nervös över detta provtillfälle.

1 kommentar:

  1. Det är bra att du är nervös, det betyder att du tar saken på allvar. Varför ger du eleverna prov? Vilken information är det du vill ha ut av det? Om du får ut den informationen är provet korrekt konstruerat, vare sig det tar tio minuter eller mer än en lektion för eleverna att skriva.

    Lycka till!

    Morrica den provlösa

    SvaraRadera