torsdag 28 april 2011

En äkta språknörd

Jag tror jag har varit i en svacka ett par veckor. Det har varit (och är fortfarande) så mycket att man ju självklart inte kunnat lägga 100% fokus på lektionerna (vilket är tragiskt, med tanke på att det är lektionerna man vill lägga 100% fokus på).

Men ikväll.
Vet ni vad som hände ikväll?

Jo. Tidigare idag bestämde jag att det var dags för lite fonetik med åttorna i engelska. Lite fonetisk skrift och uttalsträning. Så ikväll har jag suttit och funderat på hur jag ska presentera fonetiken. Det blir nog inte mycket mer spännande än att jag skriver upp ett gäng ord och att vi tillsammans försöker lista ut vad det står (eller om jag kanske ska försöka plita ihop någon rolig mening... hmm).
Men det som hände var att jag hittade tillbaka till mina språknörderier!
Språknörderier, fattar ni!?

Jag älskar att vara språknörd.
Att jag blev lärare grundar sig ju på att jag är språknörd.
Så ikväll har jag suttit länge, länge och googlat fonetik, klurat på uppgifter kring fonetik, och jag har ÄLSKAT varje sekund!

Nu är svackan över! Nu jäklar. Nu ska det språknördas på högstadieskolan!

Okej, nu har jag språknördat så länge att jag inte hunnit med andra saker jag skulle göra. Bäst att ta tag i det nu då. Elevomdömen, planering inför utvecklingssamtal samt planering inför de muntliga nationella proven... Inte lika kul som fonetik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar